Salony kosmetyczne i fryzjerskie w dobie koronawirusa. Jak zachować bezpieczeństwo podczas przyjmowania klientów?

Od poniedziałku 18 maja salony fryzjerskie i kosmetyczne przywracają działalność. Aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i klientom, Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) przygotował wytyczne sanitarne, których należy ściśle przestrzegać. Jeżeli prowadzisz salon fryzjerski lub kosmetyczny, zapoznaj się z naszym poradnikiem – w jednym miejscu zgromadziliśmy najważniejsze informacje.

Koronawirus – jak zorganizować pracę salonu fryzjerskiego lub kosmetycznego?

Właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych muszą pamiętać o przestrzeganiu dodatkowych zasad bezpieczeństwa, dzięki którym zapewnią bezpieczeństwo sobie, swoim pracownikom i klientom. Podstawową kwestią jest organizacja pracy salonu. O czym pamiętać?

Podstawowym zaleceniem GIS jest dystansowanie. Między poszczególnymi klientami powinna zostać zachowana odległość co najmniej 2 metrów, a jeżeli nie jest to możliwe, rekomendowane jest zainstalowanie ekranów ochronnych (z plexi). Dodatkowo właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych powinni:

  • umawiać klientów przez telefon lub internet – na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych warto zamieścić formularz kontaktowy,
  • przyjmować płatność w sposób bezkontaktowy lub za pomocą płatności kartą,
  • rozplanować przyjmowanie klientów w taki sposób, aby ograniczyć do minimum liczbę osób, które będą przebywać w salonie,
  • zaplanować w środku dnia jedną dłuższą przerwę, w trakcie której pomieszczenia zostaną wywietrzone i zdezynfekowane,
  • usunąć z salonu elementy dekoracyjne – w ten sposób dezynfekcja poszczególnych powierzchni będzie odbywała się sprawniej,
  • wyłączyć z użytku poczekalnie – klienci, którzy przybędą na wizytę wcześniej, powinni poczekać na zewnątrz,
  • czasowo zaprzestać serwowania ciepłych napojów czy przekąsek.

Wszyscy pracownicy powinni zostać też poinformowani o nowych zasadach pracy. Aby procedury były przestrzegane, warto wdrożyć system kontroli.

Jeżeli w salonie znajduje się strefa odsprzedaży kosmetyków i akcesoriów, należy usunąć z niej wszelkie testery, a także poinformować klientów, że produkty podaje wyłącznie pracownik.

Środki ochrony własnej, dezynfekcja i sterylizacja w salonie fryzjerskim i kosmetycznym

Pracowników salonów fryzjerskich i kosmetycznych obowiązuje nakaz noszenia maseczek. Dodatkowo muszą oni zostać wyposażeni w rękawiczki, gogle lub przyłbice. Po każdym kliencie konieczna jest albo zmiana rękawiczek, albo ich zdezynfekowanie (w przypadku rękawiczek wielorazowego użytku). Zaleca się także, aby pracownicy posiadali obuwie robocze przeznaczone wyłącznie do pracy.

Również przed epidemią koronawirusa salony fryzjerskie i kosmetyczne były zobowiązane do przestrzegania zasad higieny, w tym dezynfekcji i sterylizacji narzędzi oraz urządzeń. Jak należy postępować w tym względzie zgodnie z aktualnie obowiązującymi wytycznymi? Aby zapewnić bezpieczeństwo klientom, pracownicy powinni:

  • dezynfekować stanowisko, na którym przebywał klient – chodzi o dezynfekcję powierzchni, z którymi miał on kontakt, czyli np. oparcie krzesła, siedzisko,
  • używać jednorazowych peleryn i ręczników – możliwe jest stosowanie peleryn i ręczników wielorazowego użytku, przy czym powinny one być prane po każdym kliencie w temperaturze 60 st. C,
  • w dalszym ciągu dezynfekować grzebienie, szczotki, wałki czy prostownice oraz sterylizować nożyczki, brzytwy i ostrza do maszynek fryzjerskich.

Warto przy tym pamiętać, że dezynfekcja i sterylizacja nie są pojęciami tożsamymi. Dezynfekcja przy użyciu właściwych środków zapewnia zniszczenie niektórych form mikroorganizmów, bakterii czy wirusów. Z kolei sterylizacja, która odbywa się przy wykorzystaniu specjalnych urządzeń, likwiduje wszystkie formy drobnoustrojów.

Zabiegi w salonie kosmetycznym i fryzjerskim – zalecenia dla klientów

Bezpieczeństwo nie zależy wyłącznie od przeorganizowania pracy salonu fryzjerskiego czy kosmetycznego – równie istotne jest to, aby klienci wiedzieli, jak mają się zachować. Pracownicy powinni zwrócić uwagę na to, czy klient:

  • ma maseczkę – obowiązek korzystania z niej dotyczy również salonów kosmetycznych i fryzjerskich,
  • zdezynfekował ręce – przy wejściu do salonu powinny pojawić się środki do dezynfekcji, z których będą mogli skorzystać klienci,
  • nie korzysta w czasie całego pobytu w salonie z telefonu komórkowego – zabronione jest wyjmowanie telefonu.

Jak już wspomniano wyżej, pracownicy powinni poinformować klientów o sposobie zapisywania się na wizyty. Jeżeli w salonie jest recepcja, warto zawiesić lub ograniczyć jej działanie i pozostawić klientom informację, w jaki sposób mogą bezpiecznie umówić się na wizytę.

Gdzie szukać informacji o zasadach bezpieczeństwa w czasie koronawirusa?

Jak zapowiadają politycy, odmrażanie gospodarki będzie odbywało się etapami. W ten sam sposób zdejmowane będą kolejne obowiązki nałożone na społeczeństwo, w tym nakaz korzystania z maseczek. Warto więc wiedzieć, gdzie można znaleźć aktualne informacje o zasadach bezpieczeństwa. Wiarygodnym źródłem są strony rządowe:

Warto przy tym dodać, że nie wszystkie wytyczne dla salonów fryzjerskich i kosmetycznych są nowością. Z uwagi na specyfikę pracy, pracownicy tych punktów usługowych muszą przez cały czas pamiętać o dezynfekcji i sterylizacji.